Recensioner, utdrag och urval

Debut: Sjunger mig in i dig, Artéa förlag 2005:

”Mogen som ett sommaräpple” – Jenny Tunedal, Lyrikvännens bokklubb.

Högläsning för hundar, Artéa förlag, 2006:

”Många av dessa prosalyriskt laddade små texter har pregnant iakttagelse och förmedlar tänkvärdheter. Tina Persson debuterade med dikter 2005. Nu står djuren, oftast hunden, i centrum för en mångdelad betraktelse över vår samexistens.” Carl-Otto Werkelid.

Album för förlorade bilder, 2012:

http://askandershimlar.blogspot.com/2012/03/tina-persson-album-for-forlorade-bilder.html

I en klyka av otid, 2017

…”Fint och subtilt skapad. Ett hantverk av en magiker” Vasilis Papageorgiou, som översatt delar av den till grekiska.

Tecken för häst – en triptyk, Fri press förlag 2021

”Tina K Perssons diktsamling, Tecken för häst, pryds av ett omslag som avbildar en av målningarna i Lascauxgrottan, en rödsvart häst som rör sig i en hjord av andra hästar, hovarna lyfta från marken. Där – i mänsklighetens gryning som vi brukar säga – föds ett språksystem där ett tecken hänvisar till ett betydelseinnehåll… (

”En vacker dikt där ett slags upplyst inre tillstånd beskrivs börjar med utsagan att ”allt är jämbördigt med allt” övergår sedan i en sinnrik lek…” Lars Gustav Andersson Populär Poesi nr 39.

”Förtätat och bildrikt tar texten oss med till det minsta och det största, från en början till ett slut och allt genom eoner av tid”.” Tore Sjökvist, Växjöbladet/ Kronobergaren, 2022

Väster om Kråketorp, Fri press 2022.

”Den rymmer både överraskande ordvändningar och ett lekfullt bildspråk.” Clemens Altgård, Lyrikspalten, Sydsvenskan 2023.

Romaner:

Livet i all enkelhet, Ekström & Garay 2019

”Livet i all enkelhet är en roman som inte liknar något jag läst tidigare… ”Jag föll pladask för huvudrollsinnehavaren Christina Cervantes och hennes uppväxt och liv. Jag är också oerhört förtjust i sättet att föra handlingen framåt som görs parallellt med Christinas ”Vittne” och hennes dagboksanteckningar”. Bettan bokpratare, blogg, 2020.

Christina Cervantes magiska resor, 2023. Författares bokmaskin/palatset.poesi

”Christinas möten med forntida konst och studier i myter, magi, och religion väcker starka existentiella frågor… ”Detta väcker i sin tur också hos läsaren tankar om perspektiv både bakåt och framåt. Med böckerna om Christina Cervantes har T K P mutat in en helt egen genre som hon kallar existentiell feelgood. Välformulerat och genomtänk, och med stor säkerhet i språket, fortsätter denna ordkonstnär att både underhålla och förmedla stor visdom” Ella Styf, Växjöbladet/Kronobergaren.

http://harrymartinsonitiden.blogspot.com/2019/10/:

Bokens huvudperson Christina har sökt klostrets stillhet; hon minns

”[…] när magistern under en dubbellektion visat bilder från Förintelsen. Visst hade hon hört om kriget, mormor Bea och morfar Axel hade fått en särskild min i ansiktet när de talade om kriget. Sverige hade ju kommit undan. Mormor hade tystnat, som ville hon skydda barnet Christina. Krig var det som hon hade varit mest rädd för.

Förintelsens bilder hade för alltid etsat sig fast. Gropar med människolik, grävda av nazisternas lägerfångar. Några levde när de slängdes överst på högen av de döda, utmärglade kroppar som bilderna visat under klasstimmen. Även de tuffaste och de vanligtvis bråkiga pojkarna hade varit knäpptysta. Bilderna hade förföljt henne.

Uniformerna, nazistsymbolen, den skrikande Führern med armen utsträckt mot massorna. Massornas svar – alla dessa utsträckta armar. Som om människan bara var född och predestinerad till underkastelse. Var och en i de stora dyrkande massorna var ju samtidigt en egen individ. […] 

Bygga ihop och förändra det förflutna så som det passar in i nuets känsla av sammanhang och mening. Och var det inte just dessa komponenter som också kunde få ett helt samhälle att hänge sig åt lögn och förnekelse? förintelseförnekarna, krigshetsarna, propagandamaskinerna… Minnesförnekelse…” […]